lördag 31 maj 2014

måndag 26 maj 2014

Gårdagens fiske!

Var ju som sagt och fiskade lite kombinerat Id/Färna igår med farsan. Blev en tidig start då jag hämtade honom vid 6 tiden. Första timmarna var riktigt sega med 0 aktivitet, vilket vi nästan hade förväntat oss så tidigt. Det dröjde ända fram till typ 1 tiden innan vi fick första fisken som var en Färna på dryga 2kg. Sedan släppte det och Idarna började trilla in. Vi fick oss ett gäng runt 2kg på frilina, innan vi bestämmde oss för platsbyte.
Även där började det trögt med någon strö Id. Testade av flera fina platser utan resultat så vi gick tillbaka där vi började och hade fått Id, när vi kom tillbaka så var farsans spot riktigt het och han drog flertalet Idar (Största 2,38) och en Sutare på en ganska kort stund medans min plats var riktigt trög.. Bara småfisk som rykte i brödet. Strax innan vi hade tänkt packa ihop så hade farsan fisk uppe som åt på ytan på sin plats, och som den far han är så kallade han dit mig då jag hade haft flera timmars torka och var riktigt sugen på en sista fisk innan hemgång.
Kastade i några bitar för att se vart fisken stog när jag kom och vi såg den stog riktigt långt bort, säkerligen 40m. Riktigt svårt att få till bra krokning och presentation på det avståndet men efter en lång drift kom flytbrödet rätt och det försvann i en go virvel. Mothugg och smack den satt! Efter en odramatisk fight låg den i håven. Ingen av oss reagerade alls på hur stor den var från början. Hade knappt tänkt väga den då vi båda hade beklagat oss lite att alla var svepta i samma storlek (Kring 2kg). Men efter en lite mer noggrann titt så såg vi båda att det var en riktigt fin fisk. Vi vägde den till 2840gram/56cm. Så man får tacka farsan som offrade en så fin fisk till mig som knappt hade fått någon på hela dagen. (Frågan är om han hade låtit mig fiska ifall han visste hur stor den var? ;) ) Det händer när man minst anar det! =)
Riktigt kul med en fisk som sticker ut från senaste tidens Idar och Färnor vi fått.

Fin Färna!

Farsgubben med en av hans Idar denna dag!

Jag själv gladare än på länge! =)

fredag 23 maj 2014

Värmefiske

Åkte iväg tidigt i morse för att köra ett pass färnafiske igen. Fick snabbt 3 färnor där den största var på ca kilot. Gick sedan långt längs ån och följde brödet men inga mer färnor syntes till på den sträckan.  Avslutade med 3 små färnor till på en annan sträcka. Mycket jobbigt att gå längs ån nu för växtligheten hade exploderat sedan senast. Blir nog inget mer fiske där nu förrän till hösten. Även mycket näckrosor hade kommit upp sen sist jag var där.
Såg flera sutare som var uppe och välvde i ytan. Det var nästan för varmt och svettigt idag för att det skulle vara behagligt. Lite svalare väder tack. ( Man är aldrig nöjd )//Anders

Dagens champ

Mina fiskekompisar för dagen

onsdag 21 maj 2014

Gött Tungafiske!

Körde igår kväll ett par timmar efter Tunga i hopp om att få någon bättre nu efter senaste turernas bompass för mig. Började med att se några Tungor innan första ville hugga för Jens, 560gram! Sammtidigt som han fick fisken i fönstret fick jag en Tunga, på väg in mot land sprattlade den till kroken lossna och den hoppa över kanten, trots att jag försökte hålla den med handen. Typiskt... Revanschen kom några minuter senare då jag fick se en bättre Tunga som visade grymt intresse för masken innan jag fick krokat den. 810gram Tunga. Gott! Efter den fisken dog det av och vi beslöt oss för att bryta då man skulle upp klockan 6 och jobba. Trött kom man i säng vid kvart över 3 och fick några timmars välbehövlig sömn. Lättare att gå upp ur sängen med ett bra pass i bakfickan. =)

Rätt lika!

Jensa med ny art och fin Tunga!

Tunga 810gr!

Bra fiske nu. Även en 560grammare till Jens och jag tappade en 350grammare ur kikaren då kroken lossna.

söndag 18 maj 2014

Gott fiskeri igår.

Igår drog jag iväg tidigt för att fiska en heldag efter id och färna. Var framme vid 7 tiden och hade stora förhoppningar, det hände ingenting. Bytte ställe lika dött där. När det gått 5 timmar hade jag inte fått en fisk.
Sedan nappade en id och en id till och en sutare som bonus på kort tid. Gott var det. En id var uppe på brödet jag kastade i. På med flytbröd och smack en id till. Helt plötsligt var det en lyckad dag. Det kan vända fort i fiske. Bytte ställe igen. Första kastet hugg direkt, fin fight en färna på 1,8 kg. Underbart !!!
Sedan blev det 5 färnor till. En kass förmiddag blev en hellyckad fiskedag till slut. Gick hur långt som helst igår, man får bra träning av å fisket ingen jämn terräng att gå i heller precis. Alla fiskar jag fick vägde omkring 2 kg strax över eller strax under.//Anders

Guldfisk

Id

Fin färna

Dubbelhugg färna

onsdag 14 maj 2014

Rudatest i Norrland

Jag har varit ett par dagar i Norrland tillsammans med frugan och hälsat på fruns släkt. Då passade jag även på att fiska ruda i ett bra rudavatten här. Tyvärr var inte rudorna på gång alls, troligen för att det varit så kallt här uppe. Det var -5 på natten bara för ett par dagar sedan och inte mycket varmare på dagarna. Vi får försöka en annan gång.  Det finns stora rudor i sjön, fisk på över 2 kg har fångats. Jag fick en på 1,56 kg för några år sedan. Spännande fiske är det att glo på flötet i alla fall. Vi bodde vid Bergeforsen och där ligger det kända bergeforsfisketet efter lax och havsöring. Inget fiske som lockar mig mycket då det är mycket folk som fiskar samtidigt och kan vara ganska trångt. Men det fångas stora mängder lax och öring varje säsong. Mycket grova fiskar fångas varje år. Nu är det öring som gäller och lite senare kommer laxen. //Anders

Dagens fångst

Bergeforsens kraftverksdamm

Fiskare in action

söndag 11 maj 2014

Idar och Färnor!

Körde igår en hel dag norröver med Timothy Lindqvist och Andre Persson med siktet inställt på Färna och Id. Fisken var riktigt i tagen och vi kammade ganska snabbt ihop ett gäng Färnor där största låg på fina 2140gr (med halvslapp buk) till Timothy. Drog sedan iväg för att fresta Iden och kammade där ihop 4 stycken med fina 2660gr som topp, även den till Timothy som var kung för dagen. ;)
Detta får göras om! Grymt trevligt fiske med härliga fighter med Färnorna.

2,38kg

2,66kg! (Som tidigare i år har vägt 2,72kg)

Grym fighter, den höjden och rätt längd så!

2,14kg!

lördag 10 maj 2014

Slut för ikväll!

Det blev den Tungan till Mattias! Fiskade på 2 mindre. Den ena släppte i ytan och den andra var inte intresserad. Såg även en ungefär lika stor som den Mattias fick som simmade ut på djupet såfort jag såg den. Hann göra något halvdant släpp på den iaf men den fortsatte bara. Nya tag! Grattis igen Mattias ;)

Upp om 3 timmar igen för att köra en repa i Flian innan en veckas skön cypernsemester!

fredag 9 maj 2014

880gr till Mattias! Glädje!

Kör Tunga med Mattias! Börjar bra med en grymming på 880!

Piggvar och en Tunga!

Medans farsan körde Färna åkte jag iväg på ett kvällspass igår. Började med att försöka få någon Piggvar och det lyckades jag med ganska fort. 2,72kg vägde den och var groteskt hög. En 60cms fisk med den höjden hade varit något! Fiskade på några fiskar till som ej behagade att hugga. Fortsatte kvällen med att spana Tunga. Såg en hel del Tungor under kvällen men bara 2 var fiskbara. Den ena fick jag och den vägde 220gr. Den andra jag fiskade på var nog det dubbla i storlek men den simmade lojt iväg efter ett tags fiskande. Fick även 2 Skäggsimpor. Orkade inte gå in till land och fota dom så släppte bara i dom snabbt igen. Men kul då den verkar vara ganska ovanlig? Lyckad kväll med tråkigt väder. Ingen höjdare att vada runt i spöregn.

//Niklas

Helt okej självutlösarbild! Den ser ju rätt stor ut.. Ignorera fuckfacet bara ;)

Sjuk höjd!

Färnor på flytbröd

Jag kunde inte motstå att åka och fiska färna igen idag, då det är ett jäkligt kul fiske speciellt med flytbröd. Jag fick ihop 14 färnor varav ca hälften på flytbröd. Ingen större än kilot men det är kul ändå. Flera fiskar rann det mjölke ur så dom större färnorna kanske leker eftersom dom verkar försvunna för tillfället. En braxen blev det också. Min största färna som jag hade på idag knep en gädda i 5-6 kgs klassen när jag drillade den, fin fight blev det tills tafsen gick av. Niklas är just nu iväg på kikfiske , rapport kommer imorgon.//Anders

Kämpe

Braxen med lekvårtor

onsdag 7 maj 2014

Färnafiske igen

Vi körde lite färnafiske igen häromkvällen. Det kom upp 7st färnor men alla var små, ingen över kilot. Gäddorna var som tokiga för flera gånger attackerade dom färnorna som drillades. Dock klarade alla färnorna sig utan större blessyrer och kunde simma tillbaks igen. Vi hade flera större färnor uppe som tog flytbrödet när vi gick runt och letade fisk, men så fort våra krokförsedda brödbitar exponerades var dom som bortblåsta. Spännande i alla fall.//Anders

Random bild från tidigare i år..

lördag 3 maj 2014

Id och Färna!

Åkte igår norröver med farsan för att köra lite Id/Färna. Vi kammade ihop ett 10tal Idar under dagen där nästan alla låg på runt 2kg och största låg på drygt 2,3kg. Körde runt och testade det mesta igår. Blev en ganska jämn fördelning på bottenmete/flytbröd. Under eftermiddagen beslöt vi oss att testa för oss nya platser efter Färna. Första stoppet resulterade i en på 2160gr och en lite mindre. Äntligen fick man en Färna som gav lite motstånd. Åkte sedan runt och rekade lite och det kom upp en liten till. Så får säga att det blev en riktigt lyckad dag, utan den där toppfisken. Men den får man inte alltid räkna med. =)

2160gr fin fisk!

Måste bara flika in att jag är grymt nöjd med min Ryobi Arctica som jag kört med nu några pass! grym rulle för en grym peng..

Farsan med en fin Id!

torsdag 1 maj 2014

Skäggsimpa, javisst

Vi var iväg häromkvällen för att leta lite nya fiskeställen då en kul krabat dök upp i blickfånget. En Skäggsimpa, och den  högg direkt utan att tveka på masken. Trevlig liten taggig bekantskap. Jag fick en i höstas  med men den tog jag inga kort på. Men jag har förstått att vissa artjägare är intresserade av arten så nu tog jag några bilder till bloggen.//Anders