lördag 28 juni 2014

(Säl)lsam fight i dag.

Idag blev det en kortare jiggtur hemmavid då vädergudarna inte uppfyller mina krav på gott fiskeväder. Började med lite abborrfiske och borrarna var hemma och jiggsugna, inga jättar men kul ändå. Sedan till lite djupare vatten och torsk jiggning. Även torsken var hemma och jag fick ett tiotal upp till 1,5 kg. En säl ville blanda sig i leken om torsken också . Nästan direkt efter ett hugg så drog det iväg så det glödde i slirbromsen. Antingen hade en 15 kgs torsk vandrat in i hamnbassängen , vilket inte var troligt eller så var det säl i farten tänkte jag. Jag har drillat säl förr men aldrig från land. Tyvärr var det det senare. Efter en rejäl fight där sälen ömsom drog iväg och ömsom släppte torsken gav den till slut upp. Torsken som kom upp var massakrerad ordentligt, den hade också avlidit av skadorna. Sälen dök upp och glodde på mig med stora ögon , den var väl sur då ett skrovmål gott den förbi.//Anders

Hamnborre

Hamntorsk

Sältorsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar