måndag 19 januari 2015

Sikfiske utan sik

Som kontrast till föregående inlägg som mest handlade om större fiskar kommer detta inlägg att handla om betydligt mindre fiskar. Det är inte lätt att hitta något vettigt att fiska efter här i Göteborgsområdet i dessa tider när det inte är någon is. och att sätta mig i bilen och köra många mil för att fiska korta dagar har jag ingen lust med. Så man får hitta på lite halvtokiga fisken för att lufta sig lite. Men dom fiskena får jag oftast inte med Niklas på. Hur som helst  köpte jag en burk maggots för att köra lite mete efter sik i Lundbyhamnen och i Sannegårdshamnen. Jag har testat några gånger föregående år när isen lyst med sin frånvaro utan att få någon sik. Nu har jag väl kört 6 timmar kanske vid 3 tillfällen men ingen sik har det blivit, bara en pytte abborre och en pyttetorsk. Lite konstigt med tanke på att om det är is så brukar man inte gå utan sik. Men av erfarenhet så brukar många fisken vara bra från is men är samma ställen isfria brukar fisket vara dåligt. I lundbyhamnen har jag under hösten och förvintern sett en stor båt ligga och arbeta när jag åkt förbi. Resultatet märkte jag när jag fiskade där. Hamnbassängen var mycket grundare än förut, antagligen samma arbete dom gjorde i Sannegårdshamnen innan dom började att bygga bostäder där, Det ska ju också byggas bostäder vid Lundbyhamnen/Frihamnen. Misströsta ej snart är det vår eller vem vet det kanske blir sen is här med.//Anders

Lundbyhamnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar