söndag 19 april 2015

Personbästa idag på både Slätvar och Piggvar.

Idag följde jag med Niklas på kikfiske med vår gummibåt för första gången. Jag har bara kikfiskat genom att vada förut och varit nöjd med det men idag fick han ingen annan med sig så farsan fick ställa upp !!! Det började med att vi omgående fick se en fin piggvar som högg men tyvärr fäste inte kroken och sedan var den inte intresserad mera. Sedan såg vi 7 piggvarar till som var totalt ointresserade. Sedan en fin tunga som inte heller var hungrig. Och nästa fisk var en Slätvar som inte heller var hungrig.

Varbåten
Frustationen växte, jag hade hört att till skillnad från mörkerfisket då vararna inte är så huggvilliga så ska dom vara det på dagtid. Men inte idag, vi såg flera till innan en äntligen en klippte jiggen direkt.

Första idag.
Strax efter ser jag en större Piggvar som Niklas fiskar på. Den högger direkt och vi ser att det är en fin fisk. 4,29 kg och nytt pb till Nicke. Gott nu är dom på hugget tror vi. 8 ointresserade piggvarar senare visar att vi trodde fel.

Pb 4,26.
Då får jag syn på en hygglig piggvarigen. I med markören och fram med spöt. Jag börjar fiska på den och då får jag syn på ett par ögon 15 cm ifrån piggvaren. Det ser ut som en mindre fisk ganska nergrävd i sanden. Pang så ruskar den på huvudet och klipper jiggen som jag har framför piggvaren och fast fisk. Upp kommer en fin Slätvar, dom som bara Niklas skulle få fiska på då jag redan har reg på den arten.


Pb Slätvar 1.27
Skit också, den skulle ju Nicke haft. Han är måttligt glad och jag blir kallad för blindstyre m.m Men
det går snart över då jag urskuldrar mig och säger att jag knappt såg fisken och inte ens fiskade på den. Fiske är ingen rättvis sysselsättning har jag lärt mig. Glad blir jag i alla fall, en fin Slätvar i hemma vattnen är inte fy skam. 1.27 kg väger den och är nytt pb med 10 gram. Efter det kör vi bara en stund till för vi känner oss rätt nöjda. Sammanfattningsvis såg vi ett 15 tal Piggvarar 2 slätvarar och en tunga. Bara 4 fiskar var intresserade av betet men vi är nöjda ändå för rätt fiskar högg idag även om dom var få.//Anders

1 kommentar:

  1. Grattis till er båda fina fiskar och grattis Niklas till ditt tungafiske grymt med 5 tungor :)

    SvaraRadera