fredag 26 juni 2015

Färnafiske i högt gräs.

Promenad i hög växtlighet var dagens melodi.  Jobbigt som fasen men vad gör man inte för att få en färna. Dessutom får man motion, inte illa. Växtligheten gick till halsen på mig på flera platser så nu får man nog vänta tills våren igen innan man besöker dessa spots. Svårt att komma åt överhuvudtaget när det är sådana förutsättningar. Det blev i alla fall 2 färnor som ville stiga till brödet idag. Inga jättar men ca 1,5 kg på största är jag nöjd med.

In action
Fiskade från 9-17 så det var ju inte den bästa tiden men ibland vill man sova lite och komma hem i rimlig tid för att umgås hemma. Gott väder idag var det också idag, och nu snackar meterologerna om att värmen ska komma ordentligt. (  Inte en dag försent ). Det har ju varit tunnsått med rapporter från havsfisket i år så vi får verkligen hoppas på sol och svaga vindar framöver.//Anders

Dagens fiskevänner

onsdag 24 juni 2015

Ändrade planer gav fisk.

I morse gick jag upp tidigt för att åka iväg för att fiska färna. Men vädret var inget vidare så jag ställde in, det kändes inte hett med 12 grader, blåsigt och mulet. Var är sommaren !!!!
Det blev till att göra lite nytta hemma istället på morgonen. När nyttan var gjord cyklade jag ner till älven för att jigga en stund. Otrolig aktivitet i älven nu med Volvo ocean race, Stena line firar 50 år m.m. Båtar överallt av alla olika sorter. Jiggningen började bra med några mindre abborrar.

Sedan ett  kast åt ett annat håll och en fin abborre på 640 gr slukade jiggen. Ett kast till på samma spot efter återutsättning av den första. Smack igen och en borre på 790 gr högg. Bra storlek för att vara här nere i älven där vår största borre vägt 8 hg. Fightas gott gör dom nu med i sommarkondition.
Sedan blev det några till i 1/2 kgs klassen och några mindre.Som bonusfisk högg en torsk på 1kg.

Efter en timme blev blåsten besvärlig så att det inte var något kul längre så jag cyklade hem igen och drömde om bättre väder. Vi har kört några korta karppass också men det har inte varit någon aktivitet alls varken på mornar eller kvällar som vi sett. Trots väl uppmäskade ställen. Enligt expertisen kan även det vara det dåliga vädrets fel. Jag är benägen att tro det också.//Anders

Hamnen lever upp.

fredag 19 juni 2015

Blandat midsommarfiske.

Igår körde jag ett kortare karppass som resulterade i en boilie gädda modell mindre. Ingen karp aktivitet syntes alls i sjön. Därför bestämde jag och Niklas att vi skulle köra ett morgonpass idag vilket också resulterade i noll karpar både på mattan och i synfältet. Kanske för risigt väder nu ?
Det stillade inte mitt fiskesug så jag gick ner till älven när vi kom hem och jiggade en stund. Det blev ett femtontal abborrar med topp på ca 6 hg och en liten torsk som ville äta jigg. Gott nu blev mitt fiskesug lite mättat. Nu ska jag snart mätta magen med midsommarmat och kanske en kall öl.
Vi önskar alla en trevlig midsommar.//Anders

Boilieälskare

Jiggälskare

tisdag 16 juni 2015

En Karp till!

Körde några kvällstimmar efter karp i söndags. Fick en fin fisk på 5,3kg. Kul som fasen! :)

lördag 13 juni 2015

Lyckat Karpfiske

Igår kväll tog jag och tjejen över farsans swim han körde på under Torsdag>Fredag. Förhoppningarna var stora då platserna var uppmäskade sedan ett dygn tillbaka. Aktiviteten på Karparna var bra redan från första timmen vi kom så det kändes också bra. Efter att ha placerat ut spöna och mäskat ytterligare så var det bara att luta sig tillbaka och umgås med det fina sällskapet jag hade med mig. För att göra hela kvällen natten och morgonen kort så var där många karpar i rörelse runt grejerna men ingen som åt vad jag kunde se. Så ingenting hände, några liners var det enda. Frustrerande! Jag som var så säker på att det skulle dra iväg.. Med några tilltänkta timmar kvar att fiska så lokaliserade jag ett par fiskar lite längre bort och beslöt mig för att flytta ett spö från mäskplatserna och placera det bland fisken. Det dröjde inte många sekunder innan det drog iväg.. Utan håv fick jag ropa på tjejen som låg i tältet och sov, så hon kom springandes barfota i underkläder (Ingen dålig syn det! ;)) och håvade fisken åt mig. Väl i håven såg jag att det är bland dom större fiskarna i sjön. Skönheten vägdes till 13620gram! Vilken premiärfisk!! Ibland är turen och oddsen på ens sida. Nöjda packade vi sedan ihop grejerna. Ser redan fram emot nästa karpfiske. Det gav verkligen mersmak! Skådade även Karplek större delen av tiden. Vilt värre!

//Niklas

Karpkung för en dag!

Ingen dålig kondis

I väntan... Full med förhoppningar..

Niklas slog till i morse.

I morse ringde telefonen,det var Niklas som fått en jättefin karp. Bara för mig och Catarina att åka iväg och fotografera. Mer info senare.

fredag 12 juni 2015

Karpfiske en utmaning.

Igår var jag iväg för att karpfiska kväll, natt, morgon, Underbart väder men tyvärr ingen karp som ville suga in mina vackra pop ups. Jag förstår inte varför :) Karpfisket är verkligen en utmaning inte likt något annat fiske jag gjort med tanke på antal fångade fiskar. Dock var det spännande ändå, för det var fisk inne på mäskplatsen en hel del gånger och rotade runt. Niklas tog ikväll över mitt uppmäskade swim så vi får hoppas att mäsket jag kastat i lockar fram karparna till att hugga på hans krokar istället.//Anders

Morgon vid karpsjön.

tisdag 9 juni 2015

Flytbrödsfiske idag.

Idag blev det fiske med flytbröd i en å för mig. Förbaskat roligt och spännande fiske. 6 st färnor där dom flesta låg mellan 1-1,5 kg blev resultatet. Vilket jag är jättenöjd med i denna å. Vädret var fantastiskt hela dagen med, vilket man ju inte är bortskämd med i år. Igår var jag och Niklas och jiggade en timme, det var trögt men det blev några torskar och en rötsimpa i alla fall. //Anders

Färnamiljö

Grann Färna

Dagens kompisar

lördag 6 juni 2015

Tillbaka från Färöarna och Island

Nu är man hemma igen efter att ha åkt båt i 1700 sjömil, tur och retur till Färöarna och Island.
Det var ingen fiskeresa utan en semesterresa utan fiskespön :( Men vilken upplevelse, hårt väder på både land och hav varvat med stundtals bra väder.  Snö, regn , blåst , sol -2 grader till + 9 grader som mest. Underbar natur på båda öarna och trevligt på båten. Naturbad i 40 graders vatten, kokande källor och svavelrök och vulkanlandskap varvat med snötäckta fjäll och gräsbeklädda sluttningar.
Här kommer några bilder från resan.//Anders