fredag 23 oktober 2015

Brallar idag

Jag var lite tveksam i morse om jag skulle fiska eller ej då det blåste rejält, Ledig var jag och Catarina skulle jobba so what, jag drog iväg. Sol skulle det ju bli och bättre att sitta bakom spöt än ensam hemma hi hi. Det fick bli lite mete igen i en någorlunda vindskyddad å. Jag prövade lite olika platser under dagen. På en plats längs ån i oländig terräng står en säng med madrass kul. Undra hur den kom dit ?

Sängen med tillhörande håv.

Hur som helst nappade det dåligt från början, en enstaka mört bara. Jag knallade runt i det höga gräset och svettades, Hur jobbigt som helst är det. Här och där hittar man ett hål man kan stoppa in spöt i.

Ser ni spöt ?
Det började nappa lite bättre framåt eftermiddagen, en fin bralle på 3 kg sög tag i betet och stångades en stund. Gott med lite tyngd,

Bralle på 3 pannor.
Sedan ville två små abborrar med blanda sig i leken och en mört till. Jag fick ett gott hugg så spöt höll på att flyga i, en bralle till var det som levererade rena karatehugget. Inte likt dom precis. Alldeles innan hemgång blev det en bralle till. Helt okay dag till sist tycker jag,// Anders

söndag 18 oktober 2015

Färnafisken med storfisk

I tisdags fick det bli färnafiske igen, och tur var väl det. Jag belönades med en 58 centimeters  färna på 2,72 kg. Jag har fiskat 267 timmar i detta vatten efter färna med blandat resultat. Nollat ibland enstaka färnor ibland, många några gånger men mest små. Jag har fått en på 2,45 kg som störst förut. Målet har varit att få en färna över 2,5 kg just i detta vatten. Och nu nådde jag målet vilket känns gott så här på höstkanten.

Storfärnan

Idag åkte jag och Niklas iväg för att fiska färna tillsammans i solskenet. Det resulterade i 3 st färnor upp till 1,5 kg. Vilket vi var helt nöjda med.

Nicke i gräset med färna.

Trollslända som landat.

tisdag 13 oktober 2015

Varsafari

Körde ett pass efter Var i söndags tillsammans med Andreas. Gott taggade efter Navias rapport från deras pass under Lördagen. Dröjde inte länge innan vi såg första fisken. Hade inte ens hunnit få i båten faktiskt. Men fisken var totalt ointresserad. Vi såg ganska fort ett antal fiskar där ingen var intresserad alls. Sen blev det glesare och glesare mellan fiskarna vi såg och hoppet om ett totalt fiasko var nära. Sista fisken för dagen som vi hittade precis innan vi skulle packa ihop ville dock vara med på bild och det blev enda fisken för dagen. En skön höstdag i vilket fall. Det är galna kontraster i det fisket helt klart. Ena dagen hugger allt och andra ingenting.

//Niklas

Räddaren i nöden! =D

lördag 10 oktober 2015

Höstfärnor

I går tog jag bilen för att åka iväg för att fiska färna. Ett fiske som det var ett tag sedan jag gjorde. Det var vindstilla och 7 grader när jag kom fram vid 9:30 tiden. Fram med feederspöt och i med grejorna, napp direkt och en hygglig färna i håven. Kul att någon var på plats i alla fall, det är inte vid varje färnafiske jag får någon färna. Gott att få napp direkt. Färna fiske för mig betyder mycket promenerande och förflyttningar då jag inte tycker det är någon ide att vara allt för länge på samma plats. Och igår verkade jag dessutom prickat in rätt dag för en gång skull. Med jämna mellanrum nappade det färnor spritt under dagen på olika platser. 5 färnor upp blev det till slut vilket jag är jättenöjd med. Dom tre största vägde 2,2 kg, 1,91 kg och 1,68 kg. Helt okay vikter för mig, huvudsaken är att man får lite fight och spänning. //Anders

Höstfärna

måndag 5 oktober 2015

Sik på kroken.

Jag cyklade ner till älven i eftermiddags för 1,5 timmars jiggning. Jag tog även med ett feederspö och en dosa mask för att försöka få någon sik. Abborrarna var på hugget, det blev väl ett tiotal upp till 5 hg. Det blev ett napp på feederspöt med, en grann Göta älv sik på 650 gr. Jag brukar returnera det mesta jag får i älven, men siken sparade jag till en framtida rökning. Rökt sik, knäckebröd och en kall öl är inte dumt.//Anders

Sik på bryggan :)

fredag 2 oktober 2015

Karpfiske i morse.

Jag körde ett 5 timmars karpfiske i morse. Ingen utdelning i form av hugg och inget liv såg jag i vattnet. Det var inte oväntat, det är ju bara typ 13 timmars fiske sedan jag fick en karp senast :) Hyfsat varmt i luften var det + 12 i morse  till+ 15 när jag gick hem  och jag mätte vattentempen till +13 grader med sprittermometern. Bara att ta nya tag. Några karppass till är väl det ide att göra hoppas jag.//Anders